20180715 Dámská 2018 - vzhůru na Ještěd
V neděli nás čekal největší výkon letošní Dámské - přejezd Ještědu, a tak jsme se ráno vydatně posnídali :o)))
Nezbytné startovní foto a pak už jsme se s naší hostitelkou Ivou rozloučili.
Bylo krátce po deváté, když jsme vyráželi po mostku přes Jizeru. Tam někde za zatáčkou začíná jeden z nejkrásnějších úseků Jizery soutěska s Riegrovou stezkou. Ale to na kola není.
Poslední ohlédnutí za nejvyšší kótou Ještědsko-Kozákovského hřebene aneb támhle jsme byli včera :o)))
Stoupáme z Chuchelny na Smrčí. Tyhle výškové metry jsou ale zatím jen na zahřátí.
Na horizontu se kocháme výhledy a sjíždíme do Smrčí.
Dlouhý - kaplička s křížem.
Podle obrazu uvnitř bych si tipla, že je zasvěcena sv. Jiří, ale těžko říct. Strýček Google nic takového neříká.
Pomník padlým, bohužel i s transformátorem. Těžko říct, co tu bylo dřív, každopádně mě vždycky vyrazí dech, že tady nikdo při volbě umístění jednoho či druhého nepřemýšlel. A to v obci Dlouhý patří mezi pamětihodnosti "urbanistické uspořádání vsi" do tzv. okrouhlice.
A co jsme si vyšlápli, to si také poctivě sjedeme. Vyhlídka ve sjezdu nad Chloudovem.
A tohle už sjíždíme do Malé Skály - na protějším skalnatém ostrohu zřícenina skalního hradu Vranov-Pantheon. Hrad byl postaven na počátku 15. století. Nejvyšší skalní věž byla využita pro stavbu strážní věže. Jelikož většina staveb byla dřevěná, dochovalo se do dneška pouze velké množství místností a sklepů vytesaných do pískovcové skály. Název Pantheon získal na počátku 19. stol. v době, kdy patřil, podnikateli Františku Zachariáši Römischovi. Ten dal upravit přístup k hradu a vysoko nad Jizerou vybudoval vyhlídku. V prostorách hradu a jeho blízkém okolí dal umístit množství náhrobků, pomníků, nápisů, kamenných uren a letopočtů připomínajících bájné i historické osobnosti a události, spisovatele, umělce, básníky.
A o pár metrů dál se objevila i druhá dominanta hřebene - zřícenina hradu Frýdštejn, který je v dnešní době znám hlavně tím, že se zde natáčela pohádka O princezně Jasněnce a létajícím ševci. Hradní věž, která je dominantou zříceniny, je postavená na nejvyšším skalisku. Měří 15 m, její průměr je 9 m a má dvoumetrovou tloušťku zdiva.
Boučkův statek - patrová roubená budova postavená pravděpodobně již v roce 1813. V této pojizerské roubence se nachází malá expozice o historii Maloskalska a stylová Boučkova hospoda. Jejího pohostinství využil Honza - pod záminkou,ž e se jde vykoupat do Jizery, zmizel z našeho dohledu a v hospodě se nafutroval řádným obídkem. Jo, jistota je jistota :o)))
Nám ale byla povolena káva a zákusek v kiosku naproti a je fakt, že obojí bylo skvělé.
No a než HMS a Lenkou dopily, odběhla jsem si na blízkou návěs ke kapličce, která byla postavena pravděpodobně v 19. stol.
A obhlédla jsem památníčky na návsi - tento je věnován místnímu rodákovi plk. Bobkovi, letci RAF, který patřil mezi naše nejlepší stíhací letce za druhé světové války.
Druhý pomníček je věnován plk. Šikolovi, radistovi paradesantní skupiny CLAY-EVA, který na Malé Skále žil a v roce 2008 zde zemřel.
Ale zpět na kola - po regeneraci sil jsme opět nasedli na kola a jelo se dál. Tentokrát nás čekal úsek podél Jizery, což byla naprosto pohodová a velmi příjemná cesta.
Jizery jsme se drželi až do Dolánek u Turnova, kde jsme zase začali stoupat. Mariánský sloup u Dlaskova statku.
K Bartošově peci jsme původně vůbec neměli dojet, ale vracet se a ztratit nabyté výškové metry se nám nechtělo. Naštěstí se dalo jet dál a zajížďka nebyla tak dramatická.
A navíc jsme se mohli seznámit s Ondříkovickým pseudokrasovým systémem.
Jsme na hřebeni. Zase máme pár výškových metrů v kapse, ale opět si je za odměnu sjedeme.
Hodkovice nad Mohelkou. Na náměstí jsme vjeli přímo proti radnici - první zmínky o radnici jsou z roku 1692. Budova ale několikrát vyhořela a byla znovu postavena. Bylo kolem jedné odpolední, a tak jsme si udělali obědovou pauzičku a trošku jsme se mohli rozhlédnout po náměstí. Stavba současné radnice začala 9. května 1811 podle plánu stavitele J. Arnolda. 29. srpna 1812 byl zasazen poslední kámen do věže a 16. září posadil na hraniční věž ozdobný knoflík tesařský tovaryš Johan Richter. V roce 1814 byly do věže vsazeny hodiny. V roce 1889 došlo ještě k přestavbě radnice, a to podle plánu zdejšího stavitele Franze Wildeho.
Bylo kolem jedné odpolední, a tak jsme se na náměstí rozhodli poobědvat. Nepřehlédnutelnou dominantou je kašna uprostřed náměstí. Kašna tu byla zbudovaná již v roce 1710, jako ryze účelová na odběr pitné vody. V roce 1886 bylo rozhodnuto nahradit starou kašnu novou, a to s vodotryskem pro ozdobu a následně byla zbudovaná kamenná kašna (kámen pochází z Fojtky) s ozdobným kovovým vodotryskem.
Chlapeček na vrcholu kašny vypadal z profilu poněkud zajímavě, ale opravdu to není to, na co to vypadá. Díky slunci ovšem nešlo kašnu vyfotit z druhé strany...
Jen odzadu, takže je patrné, že je to ruka.
Ovšem velmi jsme uvítali hydrant s pitnou vodou vedle kašny.
Další dominantou náměstí je barokní Mariánský sloup z roku 1710.
A samozřejmě, nesmí chybět socha T. G. Masaryka před radnicí. Autorem je Josef Bílek z Hořic. Socha byla poprvé vztyčena 18. května 1938, ale kvůli mobilizaci proběhlo slavnostní odhalení až 29. května. Během 20. století byla z veřejného prostoru třikrát odstraněna a čtyřikrát znovu instalována.
Kolem náměstí je pak k vidění mnoho zajímavých měšťanských domů z různých období.
Po druhé hodině jsme znovu vyjeli - tentokrát po cyklostezce kolem Mohelky. Zastavení u Medvědího kamene, což je skalní útvar u cesty s vytesaným výklenkem se svatým obrázkem.
Po dálnici Jablonec - Liberec jsem jela už mnohokrát. Po cyklostezce vedle dálnice poprvé.
Za mírnou levotočivou zatáčkou se objevilo zcela nečekané krátké a úderné stoupání u nájezdu silnice od Jablonce. Podle měřidel na řídítkách měla tahle mulda asi 17% a nás všechny bezpečně sundala z kol. Ale občas se musí posílit i ruce :o)))
Jeřmanice. Tady končí naše dnešní cesta údolím.
Je 15:00 a začínáme stoupat na Ještěd.
Z asfaltu jsme přejeli na Hřebenovku - té se teď budeme držet až k vrcholu.
Když nemůžu, fotím. Tady jsem ještě mohla, ale kdo by parádním výhledům odolal.
U rozhledny Rašovka.
Po krátké pauze pokračujeme dál.
A zase výhledy.
Jsme zase o pár metrů výš.
Tady je o víkendu otevřeno občerstvení, ale kolem páté odpolední už bylo zavřeno.
Kamenný stůl s výhledem.
Nápis se těžko četl i fotil, ale podařilo se.
A dál už je to kolo-pěšky. Povrch cest je sice sjízdný, sklon dokopců nás ale občas sundá ze sedel.
Památník na manifestaci lidu za práva dělníků.
Pláně pod Ještědem - je krátce před 18 hodinou a dopřáli jsme si krátkou pauzičku.
U chaty na Pláních je výška 790 m n.m., o pár metrů výš na rozcestí nad chatou 788 m n.m. A pak věřte rozcestníkům...
My jedeme nahoru, ale pro sjezd dolů je na Ještědu připraveno i několik singltreků.
Přituhuje...
Přejíždíme 15. poledník východní zeměpisné délky.  Veřejné vyznačení na tomto místě proběhlo 17. 10. 2015.
Ještěd na dohled... Jo, to dáme!
Vysílač architekta Karla Hubáčka na nás teď vykukoval každou chvíli.
Stavba byla realizovaná v letech 1966-73. Uspořádání vnitřních prostor navrhl Otakar Binar. Rozhledna je vysoká 94 metrů a v slouží také jako hotel a restaurace.
Zdoláváme další kótu - bez mučení se přiznám, že tady už to šlo hodně ztuha...
Ale ta odměna :o)))
Parkoviště u Ještědky.
Zbývá nám poslední cca 1 km a 82 výškových metrů. Teď už jen po asfaltu.
Nedá mi to, ten rotační hyperboloid si prostě vyfotit musím zas a znovu.
Posledních 500 metrů a 42 výškových metrů.
A ještě jednou Ještěd.
19:00 - Ještěd dobyt :o)))
Na vrcholu se Hubáčkova stavba vyfotit nedala, tak aspoň pár drobností. Rohanský kámen - tento žulový hraniční kámen sem byl umístěn v roce 1838 a má připomínat návštěvu Adély Rohanové z panské rodiny. Hraniční kámen je z doby, kdy vrcholem Ještědu vedla hranice mezi panstvími rodů Clam-Gallasů a Rohanů značená hraničními kameny.
Dítě z Marsu - bronzová socha od Jaroslava Róny byla na vrchol Ještědu umístěna 16. července 2010. Stejná socha je umístěna i v Praze 6 v parku Hadovka.
Skalní útvar Krejčík - osamocená křemencová skála pod vrcholem Ještědu, kousek od horní stanice lanovky. Vysoká je 12 metrů.
Liberec od horní stanice lanovky.
Sjíždíme z Ještědu - těžko říct, co je horší, zda zdolávat výškové metry nebo mačkat brzdy při sjezdu... Horské sedlo Výpřež, 769 m n. m.
Tak ještě jeden pohled zpět, ruce na brzdy a hurá dolů... Ten pocit, že jsme Ještěd zdolali, hřeje na duši :o)))
Pieta na Křižanském sedle. Sousoší je vytesané z pískovce, pochází z roku 1766.
Kryštofovo Údolí - domek u kolejí.
A jsme "doma". Dneska nocujeme v bývalé škole, dnes penzion  U Mě.
A jako bonus máme výhled na Novinský železniční viadukt. Byl postaven v letech 1898 - 1900, má 14 oblouků, je dlouhý 230 metrů a vysoký přibližně 29 metrů. Je zařazen mezi technické památky.
V budově bývalo kromě hotýlku také muzeum - dnes už je tu jen tahle expozice, vše ostatní je v muzeu dole v obci.
Mnoho zajímavostí se ale najde po celém domě...
a nutno říct, že by se v té kuchyni zase nespalo až tak špatně. My ale raději zalezli do svých postýlek.
Obsah pokračuje za reklamou
Pokračujte dolů pro další obsah
Album zobrazuje pouze fotky a videa ( z ). - zrušit filtraci.

Odstranění fotek a videí z alba

Vyberte všechny fotky či videa, které chcete smazat a potvrďte akci.

trasa - https://mapy.cz/s/2SNPM - 61,5 km + nastoupáno 1270 metrů
vše o akci - http://www.vrstevnice.com/akce/2018/1807cervenec/180714/180714.html
moje akce 2018 - http://www.vrstevnice.com/akce/2018/akce2018.html

červenec 2018

• 82 fotek
  • - zobrazení

Kategorie a štítky

Veřejné album

Vidí všichni lidé.

Přístupné pouze pro 18+

Vidí pouze lidé, kteří potvrdí svou plnoletost pro zobrazení obsahu 18+.

Skryté album

Vidí pouze lidé, kteří znají přesnou adresu alba.

Zakódované album

Vidí pouze lidé, kteří zadají kód, který nastavíte.

Fotky na desce a plakáty teď můžete získat se slevou. Všem otcům přejeme vše nejlepší! ;-)
S kódem: NejTata Akce platí do 21. 6. 2021
Zjistit více

Další alba autora

Podobná alba

Jestli se vám album líbí...

Přihlásit se na Rajče Prohlédnout
znovu

Také album můžete sdílet

TIP Změny uložíte také pokračováním na další fotku či video a zrušíte je klávesou ESC.
Přidejte do popisu štítky (např. #svatba #cestování) a fotkuvideo tak objeví více lidí.